Kielen muotoilu

Kielen muotoilulla (engl. arcing) voidaan vaikuttaa kielikulman säädön ohella helpottavasti ylitaivutustekniikan käyttöön. Matala kielikulma helpottaa sulkeutuvan kielen sammuttamista, joka on ylitaivutustekniikan ensimmäinen vaihe.

Kielikulman säätöön ja kielen muotoiluun ei riitä, että vain tarkastelet kieltä katseellasi. Sinun täytyy myös saada tuntuma säädön vaikutukseen kielen responssiin. Soita säädettyä kieltä, kokeile taivutuksia ja melodiakulkuja. Kieli kaaren muokkaus vaikuttaa myös sen sointiväriin. Kieliaukkojen välystyksen aikana saatat muutta tahtomattasi myös kielen muotoa, jolloin ne kannattaa tarkistaa vielä välystyksen jälkeen.

[kuva] Ylitaivutuksille säädetty suoristetty kieli. Kieli painuu vähän alaspäin heti juurestaan, mutta on muuten lähes suora.

[kuva] Kielen kulmia on pyöristetty hieman, jotta ilma pääsee kielen ohi eikä terävä kulm tartu kieliaukon reunoihin.

[kuva] Eräs tapa säätää kieli ylitaivutustekniikan käyttöä varten on tehdä kielen keskikohtaan kaari, joka käy kieliaukon reunan alapuolella. Silloin kielen kärkeen täytyy tehdä kieliaukosta ylös nouseva kaari.

Overblow.com -sivuston ylläpitäjä Tinus Koorn kuvailee kielikulman säätöä seuraavalla tavalla:
”Käytän kahta parametriä testaamaan, että kieli on säädetty haluamallani tavalla. Ensimmäinen on se määrä, jonka voin taivuttaa kieltä ennenkuin se sammuu. Toinen on ilman määrä joka vuotaa karkuun kun kieli on sammutettu.

Yritän saada kielen taipumaan vähintään neljäsosaintervallin, ehkä enemmänkin, ennenkuin se sammuu. Kun kieli on sammutettu, pitäisi vuotavan ilman määrä olla mahdollisimman pieni. Kieli ei ikinä täysin sulje kieliaukkoa, mutta on silti suuri ero onko vuoto kohisevan suuri vai pienenpieni ilman vire.

Itse pidän kieleni hyvin suorina ja kielikulmat matalina, joten kielen muotoilu tarkoittaa kohdallani kaarevuuden poistamista kielestä.

Olen huomannut, että saan parhaan tuloksen, kun kieli sukeltaa hieman kieliaukkoon lähtien juuresta ja nousee ylös kielen kärjestä.”

(Koorn 2004.)

Lähteet:

Koorn, T. 2004. Overblow Technique on the Diatonic Harmonica. Overblow.com -sivusto 14.4.2004. Viitattu 11.12.2015. http://www.overblow.com/?menuid=116

Jouko Kyhälä. 2007. Huuliharpun taipuisat kasvot. Kirjallinen työ: Vaaksan matkalla – diatonisen huuliharpun uudet mahdollisuudet. (Tohtorityö)

Mainokset
%d bloggers like this: